lördag 31 mars 2012

Dejepolitiskt FAQ

Alla som har en fråga är välkommen att ställa den till mig! Jag försöker svara på allt.

Frågor från kaffesugen äldre glad Dejetant
(nja, inte frågor direkt, mer bestämda åsikter. Dejinger, vi VET hur dä ä, vi)

Fråga: Vafför äddä inga som arbeter öppe på Höjda? Dä ä bedröövligt att di gamle inte får hjälp!
Jag svarar: Arbeter inte personalen där?

Fråga: Di ä för fååå! Di hinner inte mä! Värre blir dä, di lägger ner allt. Vårdcentralen står tom, allt flötter de te Förshaga. Byggnader som står tomme, utan att vare te nytta. Usch.
Jag svarar: Mmmm, det är ju inte bra.

Fråga: Förresten så tycker jag inte att vi ska ha hit en massa svartinger, ja.
Jag svarar: Men, vårdcentralen kommer ju te användning då.

Fråga: Tycker inte öm döm, så äddä bare.
Jag svarar: Va äddä du inte tycker öm hos dom?

Fråga: Ja ä rädd för döm, di kommer hit i hundratals å tar övver.
Jag svarar: Det blir ett tio ungdomar på vårdcentralen. Är det något att vara rädd för?

Fråga: Ja, tänk när di här Deje-ungdomera ska dit å dänge öpp döm!
Jag svarar: Där håller jag mä däj! Men jag ä mer rädd för döm, ja. Ja tycker att dä utäckt mä all skadegörelse droger och slagsmål, som ett gäng dejeonger håller på mä. Du borde va rädd för döm iställe.

Fråga: Men di kommer hit å tar jobbena frå öss.
Jag svarar: Det är väl snarare tvärtöm... Idag finns dä inte tillräckligt många människer i Sverige så att di kan ta hand om mej och minne jämnårige när vi blir gamle. Dä kanske inte räcker mä å jobbe te en ä 85 som Reinfeldt vill.
Dä blir färre barn i skolan också, dä behövs fylles ¨på mä onger för att vi öm nåra år ska ha råd mä skolan här.

Fråga: Män di är många svartinger på Katrineberg!
Jag svarar: Har dom besvärat dej, på nåt vis?
Damen svara "Näääeee..."

Inga kommentarer: