onsdag 16 maj 2012

Norrbottnisk livsfilosofi på frammarsch

Mina norrbottniska vänner, jag saknar er så mycket!
Det har därför varit mig till stor tröst att lyssna till "De norrbottniska satansverserna". Det är en ljudbok om händelser och företeelser i Piteå i synnerhet men speglar norrbottnisk livsfilosofi i allmänhet, en bok som varit vägledande för många i livets kuperade potatisland. Den publicerades lokalt första gången 1990, men försvann snabbt från bokhandels- och biblioteksdiskarna för att sedan dyka upp på svarta marknaden.

Jag förstår inte riktigt varför denna livsfilosofi tränger så djupt in i mitt hjärta så att min själ står beredd att konvertera till denna nordliga religion. Förnuft eller känsla, vad ska jag välja?

Lyssna till denna psalm, en av många hjärtsnörpande kväden som ljudboken bjuder lyssnaren på:

Inga kommentarer: